2009. december 4., péntek

Tárkonyos-citromos csirke

tarkonyoscsirke2

Eddig nem alkalmazott konyhai technológia került elő ennél a húsnál: posírozás, azaz savanykás lében lassan, gyöngyözve főzés. Ennek megfelelően sokáig tartott az étel elkészítése, de ez érződött is az eredményen, egészen új magasságokba emelte az eljárás a főtt húst. Alapvetően könnyű a recept elkészítése, az egyedüli buktató a mártás sűrítésénél van, nem szabad túl sokáig hevíteni, mert akkor a tojás összeugrik benne – nekem ezt sikerült kicsit elrontani, mert elbambultam, és 4 másik dolgot csináltam egyszerre -, de kis odafigyeléssel ez az akadály is könnyedén vehető.

Hozzávalók:

  • 1 nagy sárgarépa
  • 2 szál szárzeller
  • 1 hagyma
  • 5-7 dkg füstölt szalonna
  • 2 babérlevél
  • tárkony, rozmaring, kakukkfű (lehetőleg friss)
  • 3 dl száraz fehérbor
  • 1 liter csirkealaplé (ha kockából, akkor legyen bio)
  • fél teáskanál szemes bors
  • kb. 2 kilós csirke, vagy csontos csirkedarabok (én 5 nagy combot használtam)

A mártáshoz:

  • 2 tojássárgája
  • 1 evőkanálnyi tárkony
  • 1 citrom
  • 1,5 dl tejszín
  • 1 teáskanál kukoricaliszt

Egy nagy (5 literes) fazekat veszek elő, beleöntöm a bort és az alaplevet. A répát meghámozom, vastag karikákra vágom, a hagymát megpucolom, és elnegyedelem, a zellert vékony karikákra vágom, és a szalonnát felkockázom. A zöldségeket, a szalonnát és a fűszereket (a zöldfűszerekből csak szárítottam volt, egy-egy teáskanálnyit használtam mindegyikből) az alapléhez adom. Felforralom, és 10 percig főzöm. Közben a csirkéről eltávolítom a zsírt, illetve én a combokról levágtam a fölösleges, fityegő bőrdarabokat is. A csirkét beleteszem a fűszeres-zöldséges lébe, és 1-1 és negyed óráig főzöm. Egy hegyes késsel ellenőrzöm a combon, hogy megfőtt-e. Ha megfőtt, kikapcsolom a tűzhelyet, és lefedve negyed órára félreteszem. Kiszedem a csirkét, egy tűzálló tálba teszem, leszedem a bőrt, feldarabolom, lefedem alufóliával és 80 fokos sütőbe teszem, hogy meleg maradjon. Az alaplevet leszűröm, és fél litert kimérek belőle (a többire nem lesz szükség). Kicsit állni hagyom, leszedem a zsírt a tetejéről, és nagy lángon a felére főzöm (én ekkor kezdtem el a rizsfőzést). Közben a tojássárgájákat összekeverem a tejszínnel és a tárkonnyal. A sűrűre forralt alaplé harmadát apránként hozzákeverem, majd a tojásos keveréket a maradék alapléhez adom. A kukoricalisztet egy kevés vízzel simára keverem, és a mártáshoz adom. Kis lángon addig főzöm, amíg be nem vonja a kanál hátulját. A húst kiszedem a sütőből, mártást kanalazok rá, és főtt rizzsel tálalom.

4 fős adag. Eredetileg a női lapozón.

0 megjegyzés: