2009. július 15., szerda

Leveles tészta

levelesteszta1

Végre rászántam magam (és kaptam egy jó receptet Levi nagymamájától)  , és leveles tésztát gyúrtam-hajtogattam. Nem ördöngösség, de azért változatlanul tartok pár csomaggal a bolti változatból a fagyasztóban. Ennél kisebb mennyiségből szerintem nem érdemes nekiállni, és a tapasztalat azt mutatja, hogy akár ketten is el lehet pusztítani ezt az adagot egy nap alatt (bár akkor nem sok dolgot ettünk ezen kívül).

Hozzávalók:

  • 30+10 dkg liszt
  • 25 dkg + 2-3 diónyi vaj
  • 1 tojássárgája
  • 2 dkg élesztő
  • 2 dl tej
  • 1 evőkanál cukor
  • csipet só

Egy tálban 10 dkg lisztet összemorzsolok 25 dkg vajjal. Az élesztőt felfuttatom a cukros tejben. Egy másik (célszerűen nagyobb) tálban összegyúrom a 30 dkg lisztet a 2-3 diónyi vajjal, a tojássárgájával, a sóval és az élesztős tejjel. Akkor jó, ha a tészta elég lágy (nekem nagyon jól elvált az edény falától). Lisztezett deszkán kinyújtom, és a vajas liszt felét a közepére simítom (vízszintes középső harmadra), ráhajtom a tészta felső harmadát, arra kenem a maradék vajat, majd ráhajtom az alsó harmadot. Behajtom a jobb oldali harmadot középre, majd a bal oldalit is. Megjelölöm az egyik csücskét (és megjegyzem a pozícióját, nekem ez a bal felső volt, de mindegy, hogy melyik az), mert az a jó, ha nem forog el a hajtogatások-nyújtások között. Beteszem a hűtőbe 30 percre. Utána újra kinyújtom, és hajtogatom. Két- háromszor hajtogatom. Az újabb hajtogatás után 30 perc pihentetés a hűtőben, és utána lehet nyújtani. Lehet sütés előtt a tepsiben is még 30 percig szobahőmérsékleten keleszteni, én ezt nem várom ki mindig az első adagnál, a második-harmadiknál összejön, mert egyszerre egy tepsinyit szoktam csak sütni, hiába légkeveréses a sütő és elvileg kettőt is bele lehet tolni egyszerre (akkor két tepsit kell elmosogatni…).

Eredetileg a női lapozón.

4 megjegyzés:

szepyke írta...

Nagyon jól néz ki. Pont a legnagyobb rekkenő hőségben álltál neki sütni???
Egy hős vagy!:D

Lilla írta...

hát amiylen hülye vagyok képes vagyok a legnagyobb hőségben sütni - holnap pl a mokkatortát kell megismételnem, aminek 3 adagban sül a tésztája.

és nemsokára felteszem, hogy mi is készült ebből...

szepyke írta...

aha, közben láttam. HÁt, tényleg hős vagy, de látom, hogy megérte. Én max fagyit vagyok hajlandó csinálni ebben a hőségben, pedig a lakásban is megy a légkondi, de akkor is.

Névtelen írta...

Nagyon jó a recept, szoktam ilyet sütni, csak croissant és kakaóscsiga formában. Az egész blog amúgy is nagyon szupi :-)
Anna