2012. október 2., kedd

Apple crumble latte– fűszeres almás tejeskávé

latte2
Én nem vagyok se a fahéj nagy barátja, se az ízesített kávéké, de Levi mindkettőért odavan, úgyhogy múlt héten az egyik Starbucks felé kanyarodtunk, és vettünk neki egy “apple crumbe latte”-t. (Zárójeles megjegyzés: jelek szerint komoly gondot okoz a pincéreknek, meg baristáknak, hogy melyikünk mit rendel, vagy én rendelek túl “fiúsan”. Mindenesetre többször előfordult már hogy például Levi elé akarják letenni a kacsacombot, elém meg halat – brrr –, és ezt a kávét is nekem feliratozták, pedig én egy mezei tejeskávét kértem) Többszöri kóstolgatás után úgy tűnik, hogy azonosítottuk az ízeket, és itthon is sikerült előállítani.
”A teteje 10/10 pontos, az alja meg mindegy, a teteje számít. Az alja is finom, na de a teteje….” Igazából bármi 10 pontos azt hiszem, amin van tejszínhab meg ez a karamellszósz.
Hozzávalók:
a fűszeres almaléhez:
  • 6 dl almalé (min. 50%-os édesítőszer meg a többi vacak nélkül, valószínűleg a legjobb eredményt a csökkentett savtartalmú "mild" hohes-c almalével lehet elérni)
  • 1 vanília-rúd
  • 1 evőkanál egész fahéj
  • 2-3 szem szegfűszeg
az almás karamellhez:
  • 2 dl cukor
  • 1 dl almalé
egyéb:
  • kávé
  • tej
  • esetleg cukor
  • tejszínhab
  • kekszmorzsa*
*én bolti darált háztartási kekszet szitáltam át, hogy nagyobb darabokat találjak benne, bármilyen viszonylag finomra, de nem porrá tört keksz megteszi
A fűszeres almalé hozzávalóit egy fazékba teszem, felforralom és 10 percig főzöm, majd leszűröm. A cukrot vastag aljú edényben karamellizálom, majd lehúzom a tűzhelyről, hozzáöntöm az almalevet, és annyi időre visszateszem, amíg az összes karamell feloldódik (sűrű, enyhén almaízű karamellszósz kell legyen belőle a végén – a sűrűsége igazán lehűlés után derül ki).
A nálunk bevált arányok: egy adag kávé, felöntve tejjel + 2 evőkanál fűszeres almalé (Aki édesen szereti a kávéját, tegyen bele egy kis cukrot is, vagy az almalevet is édesítheti). A tetejére tejszínhab, arra csurgatok egy kanálnyi karamellt és megszórom keksszel.
Jó sok lesz belőle, de szerintem sokáig elvan a hűtőben, a fűszeres almalé gyerekeknek és alkoholt-nem-ivóknak jó alternatíva forrón forralt bor pótléknak (hogy ki ne maradjanak valamiből). A karamellszósz pedig locsolható fagylaltra, desszertekre…

0 megjegyzés: