2009. április 19., vasárnap

Pozsonyi kifli

pozsonyikifli1

Igazi klasszikus, eléggé hasonlít a bejglire, aki nem mer annak nekivágni, az próbálkozzon ezzel. Könnyebb nyújtani és kevésbé hasad ki. Képtelen vagyok rendes téglalap alakú tésztákat nyújtani, ezért a zserbó és társai nekem vakfolt. Az omlós tésztás kibélelés is azt jelenti, hogy az ujjammal formára nyomkodom a tésztát. A “hivatalos verzió” szerint így megspórolok két elmosnivalót és egy jó kis takarítást (azaz nem úszik a lisztben az egész asztal és alatta a padló), de legalább ilyen erős indok a béna nyújtási technikám. Sok más mellett ez is anyai örökség. A téglalapra formázás apai erény nálunk, így ő süti a mézes zserbót, bejglit és társait. Nekem meg maradt a pozsonyi kifli.

pozsonyikifli2

Hozzávalók:

A tésztához:

  • 50 dkg liszt
  • 25 dkg vaj/margarin
  • 1,5 dkg élesztő
  • kb. 2 dl tej
  • 3 dkg cukor + 1 evőkanálnyi
  • fahéj, só
  • 1 citrom reszelt héja
  • 1 tojás a kenéshez

diós töltelék:

  • 20 dkg darált dió
  • 10 dkg cukor
  • 5 dkg mazsola – opcionális
  • 1 dl tej

mákos töltelék:

  • 20 dkg darált mák
  • 10 dkg cukor
  • 1 dl tej
  • 1 evőkanál méz

Kétfajta töltelék esetén a megadott mennyiségek fele szükséges csak. A töltelékhez felforralom a tejet a cukorral (+ mézzel), és ráöntöm a darált mákra/dióra. Elkeverem és hagyom hűlni. A tésztához meglangyosítok fél dl tejet 1 evőkanálnyi cukorral, belemorzsolom az élesztőt és felfuttatom. Egy tálban elmorzsolom a lisztet a vajjal/margarinnal. Hozzáadom a cukrot, egy csipet sót és fahéjat, a reszelt citromhéjat, a felfuttatott élesztőt, és elkezdem összegyúrni. Közben annyi tejet adok hozzá, hogy rugalmas tésztát kapjak, ami elválik a kezemtől is meg az edénytől is. Letakarva fél órát pihentetem. Két tepsit kivajazok és kiszórok liszttel. A tésztát kisebb tojásnyi darabokra osztom – ez nálam egy maroknyi volt, ami belefér a zárt markomba (normál kezem van). A tésztadarabokat 2-3 mm vastagra nyújtom, teszek rájuk egy kiskanálnyi tölteléket, feltekerem, és bekanyarítom a kiflivégeket. Megkenem a kifliket a felvert tojással, és 30 percig pihentetem. Előmelegítem a sütőt 200 fokra. A fél óra leteltével még 1x megkenem tojással a kifliket és kb. 15 perc alatt készre sütöm őket.

30-35 darab lesz belőle (nekem 33 lett). Eredetileg a női lapozón.

0 megjegyzés: