2009. május 1., péntek

Cukkínis-sajtos lepény

A cukkíni az egyik kedvenc zöldségem. Az eredetét homály fedi, egyes források szerint Közép-Amerikából származik, de Kolumbusz és a követői nem hozták át Európába. Mások szerint valamelyik mediterrán országban keresztezték a tököt és az uborkát, létrehozva ezzel a cukkínit. Leginkább a mediterrán konyhák használják, de mostanra talán nálunk is bekerült a gyakran használt zöldségek közé. Számtalan pozitívummal rendelkezik, fogyasztható nyersen is, nem csak főzve (vagy sütve), és alacsony az energiatartalma. A hagyományos sötétzöld mellett létezik sárga változata is, bár én ezt még csak képeken láttam, üzletben még nem sikerült találkozni vele. Most egy sajtos lepényt készítettem belőle.

Hozzávalók:

  • 13 dkg vaj
  • 26 dkg liszt
  • 40 dkg cukkíni
  • 1 doboz mini mozzarella
  • 1 maréknyi reszelt parmezán (vagy más erősebb ízű sajt)
  • 3 tojás
  • 3 dl tejföl vagy tejszín (szerintem teljesen jó ebbe a tejföl, és az kevésbé hízlal)
  • só, bors
  • szerecsendió
  • 3 gerezd fokhagyma
  • 1 fej hagyma
  • 1 evőkanál olaj
  • 7-10 dkg füstölt főtt tarja, angolszalonna stb

A lisztet elmorzsolom a vajjal, kicsit megsózom (1-2 csipet), és kevés vízzel (fél deci kb.) omlós tésztát gyúrok belőle. Fóliába csomagolva beteszem a hűtőbe, amíg elkészítem a tölteléket. A cukkínit megmosom, és nagylyukú reszelőn lereszelem. Egy evőkanál olajon kicsit megpárolom, hogy ne áztassa el később a tésztát. Leszűröm, és összekeverem az apróra vágott hagymával. A mini mozzarellákat negyedelem, és azt is a cukkínihez adom. A tarját csíkokra vágom és azt is összekeverem a cukkínivel. A tojásokat villával felverem, hozzáadom a tejfölt, a reszelt parmezánt, az átnyomott fokhagymagerezdeket. Sózom, borsozom, szerecsendióval fűszerezem. A sütőt előmelegítem 180 fokra. A tésztával kibélelek egy tortaformát/sütőtálat. Elterítem benne a cukkínis keveréket, rákanalazom a tojásos masszát, és egy kanállal kicsit elkevergetem, hogy biztosan jusson mindenhova a tojásos tejfölből. 30-35 perc alatt készre sütöm.

4 fős adag. Eredetileg a női lapozón.

1 megjegyzés:

Wise Lady írta...

Ez nagyon finom és jól is néz ki. Nekem is a kedvencem a cukkini. Nagyon hasonlót gyakran készítek.